Czasopisma | Antropologia i etnologia | Bibliotekoznawstwo | Biologia | Chemia | Ekonomia | Filozofia | Fizyka | Geografia | Historia i archeologia | Historia nauki | Język | Kulturoznawstwo | Literatura | Matematyka | Medycyna | Pedagogika | Prawo i politologia | Psychologia | Religioznawstwo | Socjologia | Sztuka

Dramat współczesny | Kirsten E. Shepherd-Barr | Wydawnictwo UŁ

Sztuka, która odzwierciedla zmiany społeczne, jednocześnie przyczyniając się do nich –  Dramat  współczesny  Kirsten E. Sheperd-Barr pokazuje rozwój teatru od 1880 roku, omawiając najważniejszych twórców, nurty i spektakle, które zmieniły oblicze kultury XX, a następnie XXI wieku.

Najnowsza publikacja z serii Krótkie Wprowadzenie Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego przeprowadza czytelnika przez zmiany, jakie zaszły w nowoczesnej dramaturgii, zwracając uwagę na przełomowe dzieła, odkrycia sceniczne i przede wszystkim twórców, którzy na przestrzeni dekad zmienili nie tylko język teatru, ale także zakres poruszanych publicznie tematów, czy rolę widza.

Patrząc za Sheperd-Barr na rozwój współczesnego dramatu, śledzimy kolejne “momenty zwrotne”. Autorka odnotowuje powstanie: melodramatów; sztuk dobrze skrojonych; tzw. cup and saucer, czyli dramatów domowych, „teatru intymnego”, absurdu, dramatu surrealistycznego, politycznego, ekspresjonistycznego, modernistycznego aż po pojawienie się happeningów w latach 60.  i dokonania z przełomów ostatnich lat.

Przedstawiona w publikacji najnowsza historia teatru zwraca uwagę na nowe możliwości techniczne, ale przede wszystkim przełamanie tradycyjnego podziału na tragedię i komedię (czego mistrzem stał się Czechow) i poruszanie tematów, uchodzących za kontrowersyjne, takich jak: dzieciobójstwo, prostytucja, karmienie piersią, samobójstwo, choroby weneryczne, czy bunt kobiet wobec narzuconym im rolom społecznym.

Kobietom zresztą autorka poświęca wiele miejsca – od nakreślenia obrazu nowej bohaterki dramatu – kobiety upadłej, jednocześnie postaci dumnej, odrzucającej wstyd, co świetnie ukazywało zmianę obyczajowości – przez teatr wspierający prawa kobiet i ruch sufrażystek, po zaprezentowanie sylwetek najważniejszych dramatopisarek (m.in. Elizabeth Robbins, Susan Glaspell, Djuna Barnes). Sheperd-Barr opisuje teatr feministyczny, również ten tworzony przez mężczyzn jak Federico García Lorca, który przedstawiał przejmujące losy kobiet, a jego Dom Bernardy Alba to jedna z pierwszych stuk bez mężczyzn. Rewolucję w tym zakresie rozpoczął Ibsen, który uczynił kobietę główną bohaterką dramatu. Jednoznacznie widać, że historia dramatu współczesnego to także historia kobiet.

Czytając Dramat współczesny,  każdy miłośnik teatru dowie się o najważniejszych dla tego tematu kwestiach. Czym jest słynna Metoda Stanisławskiego? W jaki sposób metateatr podkreślał słabości teatru tradycyjnego? Jak poszerzało się spektrum dramatyczne w teatrze na całym świecie? – odpowiedzi na te pytania znajdują się w publikacji. Nie brakuje opisów działalności najważniejszych twórców, takich jak: Samuel Beckett, Luigie Pirandello, czy Bertlolt

Brecht. Autorka sięga także po prezentację realizmu po amerykańsku, z jego najsłynniejszymi przedstawicielami – Tenessee Williamsem i Arthurem Millerem.

Książka zwraca uwagę, na jeszcze jeden istotny aspekt. Ukazuje szeroki zakres zmienności koncepcji artystycznych, ale także wzajemne inspiracje, przenikanie się życia i sztuki oraz rozwój społeczeństwa. Teatr z początków XX wieku zaprezentowany przez Kirsten E. Sheperd-Barr naprawdę wiele znaczył, o czym świadczyły protesty towarzyszące kolejnym premierom. Przesuwanie granic przez artystów, pojawienie się teatru brutalistów, a nawet poruszanie tematów politycznych czy dramatów o relacjach międzyrasowych musiało budzić emocje. Tak jak sztuka Rodzynek w słońcu Lorraine Hansberry, która w centrum zainteresowania postawiła czarnoskórą rodzinę, jej autorka zaś została pierwszą Afroamerykanką, której przedstawienie było wystawiane na Broadway’u. Jak widać, w owych czasach społeczne oddziaływanie teatru było imponujące.

 

tłum. Monika Sosnowska

Liczba stron: 162
Rok wydania: 2018
ISBN: 978-83-8088-861-6
e-ISBN: 978-83-8088-862-3

Dodaj komentarz

  Subscribe  
Powiadom o
Wróć do góry