Czasopisma | Antropologia i etnologia | Bibliotekoznawstwo | Biologia | Chemia | Ekonomia | Filozofia | Fizyka | Geografia | Historia i archeologia | Historia nauki | Język | Kulturoznawstwo | Literatura | Matematyka | Medycyna | Pedagogika | Prawo i politologia | Psychologia | Religioznawstwo | Socjologia | Sztuka

Dzieci i zdrowie. Wstęp do childhood studies. Książka dla dzieci, T. 2 | Magdalena Radkowska-Walkowicz, Maria Reimann | Oficyna Naukowa

Kiedy rozmawiamy z dziećmi o zdrowiu, rozmawiamy o czymś więcej niż ciało, choroba, kondycja fizyczna. Próbując usłyszeć i zrozumieć to, co o  zdrowiu mówią dzieci, uzyskujemy dostęp do ich sposobu rozumienia świata.

 Chcąc przekazać dzieciom, w jaki sposób zostały zrozumiane ich opowieści, autorki stworzyły wersję dla dzieci książki, która pierwotnie została przeznaczona dla dorosłych. A dzieci ją zilustrowały.

Opowieści dzieci o zdrowiu, chorobie i cielesności mówią jednocześnie o tym, jak postrzegają one inne kategorie społeczne świata dorosłych – kiedy na przykład dyskurs o zdrowym człowieku łączy się w dziecięcych opowieściach z dyskursem moralnym: człowiek zdrowy to człowiek dobry.

 

„Dyskurs publiczny, mimo deklaratywnych postulatów uznania wartości dzieci jako pełnoprawnych członków społeczności, w praktyce nieustannie sprowadza je raczej do biernych odbiorców dorosłej wiedzy, opieki i władzy. Prowadzenie badań z dziećmi w duchu childhood studies to obok etycznej uważności również kwestia przyjęcia perspektywy dziecięcego sprawstwa, uznania dzieci za kompetentnych aktorów społecznych, ekspertów w światach swoich codziennych doświadczeń, aktywnych w procesach nadawania znaczeń i eksplorowania społecznej rzeczywistości. Przyjęcie perspektywy childhood studies oznacza nie tylko wiarę w sprawczy potencjał dzieci uznanych za aktywnych aktorów społecznych, ale także idący za nią nakaz etyczny takiego prowadzenia badań, które dziecięce refleksje i doświadczenia stawia w centrum”.

Z recenzji Mai Brzozowskiej-Brywczyńskiej

Spis treści
Dzieci i zdrowie. Wstęp / 5

Część 1
Metodologie
Kodeks dobrych praktyk w badaniach z dziećmi, prowadzonych z perspektywy nauk społecznych / 9
Badanie grupowe z udziałem dzieci. Aspekty etyczne i praktyczne / 13
Etyka dnia codziennego w badaniach etnograficznych z dziećmi z diagnozą ADHD. Opis warstwowy / 16
Codzienne praktyki w zdrowiu i chorobie. Metodologiczne rozważania nad kompetencjami dzieci / 18

Część 2
Z dziećmi
Rola kultury materialnej w wytwarzaniu ciała dziecka / 23
Gruby i chudy, czyli o tym, jak dzieci wyobrażają sobie zdrowego i niezdrowego człowieka / 25
„Źle się czuję!”. Narracje dzieci na temat cierpienia / 28
Negocjowanie „zdrowego jedzenia” w warszawskich rodzinach / 30
Ważne i nieważne sekrety. Dziecko, rodzice i doświadczenie choroby / 32

Część 3
O dzieciach
Termoaktywna bielizna, waleczne limfocyty i podróże w nieznane, czyli o ciele i zdrowiu w książkach dla dzieci / 37
Dziecko-pacjent i jego prawa / 40
Projektowanie przestrzeni szpitali pediatrycznych z uwzględnieniem potrzeb dzieci / 42
Nigdy do końca zdrowi, nigdy dość chorzy. Doświadczenia rodziców dzieci chorych na LCHADD / 44
Podmienione, podrzucone. Niepełnosprawność dziecięca w demonologii i badaniach etnograficznych / 47

 

Dzieci i zdrowie. Wstęp

Antropologia kulturowa jest dziedziną nauki, w ramach której naukowcy i naukowczynie próbują zrozumieć i opisać świat innych ludzi. Bo chociaż wszyscy żyjemy w jednym świecie, to jednak każdy z nas doświadcza go trochę inaczej, coś innego jest dla niego ważne, może zupełnie inaczej myśleć i czuć. Antropologowie i antropolożki są ciekawi, jak to jest być kimś innym i jak na to, jacy jesteśmy, wpływa to, gdzie żyjemy, z kim się spotykamy i co nas otacza. Czy zastanawiałaś się kiedyś, jaka byś była, gdybyś urodziła się zupełnie gdzie indziej, na przykład nie w mieście, ale na wsi, albo nie na wsi, ale w mieście, nie w Polsce, tylko w Azji? Albo gdybyś miał bardzo dużo rodzeństwa, albo żadnego rodzeństwa? Gdybyś urodziła się w rodzinie królewskiej albo z rzadką chorobą? A może z jakimś niesamowitym talentem?

Żeby to zrozumieć, antropologowie i antropolożki prowadzą badania naukowe. Być może słowo „badanie” kojarzy ci się z lekarzem albo wyobrażasz sobie teraz laboratorium, białe fartuchy i probówki, jednak w an­tropologii badanie oznacza po prostu rozmowę i przy­glądanie się temu, jak ludzie żyją (taką rozmowę na­zywamy „wywiadem”, a przyglądanie się „obserwacją uczestniczącą”).

Większość antropologów i antropolożek bada życie dorosłych, my jednak chciałyśmy badać życie dzieci i dlatego w 2013 roku, razem z dwiema innymi badaczkami, Ewą Maciejewską-Mroczek i Anną Krawczak, założyłyśmy Interdyscyplinarny Zespół Badań nad Dzieciństwem. Książka, którą trzymasz w rękach, jest efektem pracy tego zespołu. Znajdziesz w niej napisane specjalnie dla dzieci wersje artykułów, które tworzą książkę Dzieci i zdrowie. Wstęp do childhood studies. Jest to książka naukowa, przeznaczona dla dorosłych, któ­ra zawiera nie tylko nasze teksty, ale też teksty innych naukowców, na różne sposoby badających życie dzieci.

Celem naszej książki dla dorosłych jest opowiedzenie im tego, czego dowiedzieliśmy się od dzieci o ich świecie. Celem książki, którą trzymasz w ręku, jest pokazanie dzieciom, co opowiedzieliśmy dorosłym o świecie dzieci. Trochę to śmiesznie brzmi, ale tak właśnie jest.

 

Książkę zilustrowali: Marianna Laitalainen, Małgorzata Mroczek, Łucja Mroczek, Franciszek Reimann, Stefan Walkowicz i Witold Walkowicz.

Rok wydania 2018
Wydanie pierwsze
Format 130 x 208 mm
Liczba stron: t. 1 – 348; t. 2 – 52
Kolorowe ilustracje w obu tomach
Oprawa broszurowa

ISBN 978-83-64363-93-1 (t. 1)
ISBN 978-83-64363-96-2 (t. 2)
ISBN 978-83-64363-97-9 (t. 1 i 2)

Projekt okładki i stron tytułowych Magdalena Radkowska-Walkowicz
Na okładce wykorzystano ilustrację autorstwa Poli Barskiej

 

Dodaj komentarz

  Subscribe  
Powiadom o
Wróć do góry