Czasopisma | Antropologia i etnologia | Bibliotekoznawstwo | Biologia | Chemia | Ekonomia | Filozofia | Fizyka | Geografia | Historia i archeologia | Historia nauki | Język | Kulturoznawstwo | Literatura | Matematyka | Medycyna | Pedagogika | Prawo i politologia | Psychologia | Religioznawstwo | Socjologia | Sztuka

Ekranowe życie mitu. Powstanie warszawskie w polskim flmie fabularnym | Justyna Czaja | Wydawnictwo UAM

W społecznej świadomości powstanie warszawskie funkcjonuje w dużej mierze jako mit heroiczno-martyrologiczny – zespół określonych symboli, sensów i znaczeń przypisywanych temu wydarzeniu. Kino o tematyce powstańczej z jednej strony sytuuje się wobec mitu powstania, stworzonego przez zbiorową wyobraźnię i utrwalanego w społecznej świadomości kolejnych pokoleń Polaków, mitu w określony, zmienny historycznie sposób podlegającego presji, modyfikacjom na skutek zewnętrznych uwarunkowań politycznych i kulturalnych. Z drugiej strony, ze względu na mitotwórczy charakter filmu jako medium, kino samo w jakimś stopniu kreuje ów mit, tworzy społeczne wyobrażenie faktu historycznego, często symbolizując i metaforyzując jego przedstawienia.

Książka koncentruje się na charakterystyce zmian zachodzących w przedstawianiu tematyki powstańczej zarówno w okresie PRL-u, jak i po przełomie ustrojowym, wpływach uwarunkowań politycznych, kulturowych, technologicznych na filmowy obraz powstania warszawskiego. Specyfika tematu sprawia bowiem, że analizowane filmy nierzadko więcej niż o samym wydarzeniu historycznym, do którego się odwołują,  mówią o czasie, w którym zostały zrealizowane.

 

Tytuł (en): The On-screen Life of Myth. Warsaw Uprising in Polish Feature Films
Typ publikacji: Monografia
Rok wydania: 2018
Wydanie: I
Seria: Filmoznawcza nr 25
ISSN:-
ISBN: 978-83-232-3357-2
Liczba stron: 410
Liczba arkuszy wyd.: 30,50
Format [cm]: 17,0 x 24,0
Rodzaj oprawy: miękka, folia matowa

 

Dodaj komentarz

  Subscribe  
Powiadom o
Wróć do góry