Czasopisma | Antropologia i etnologia | Bibliotekoznawstwo | Biologia | Chemia | Ekonomia | Filozofia | Fizyka | Geografia | Historia i archeologia | Historia nauki | Język | Kulturoznawstwo | Literatura | Matematyka | Medycyna | Pedagogika | Prawo i politologia | Psychologia | Religioznawstwo | Socjologia | Sztuka

Nauka chodzenia. Tom 1. Teksty programowe późnej awangardy | Wojciech Browarny, Paweł Mackiewicz, Joanna Orska | WUJ

„Pierwszy tom monografii Nauka chodzenia. Teksty programowe późnej awangardy otwiera przed czytelnikiem przestrzeń badawczej refleksji nad polską neoawangardą literacką, zagospodarowując obszar – co może się wydać nieoczywiste – nieuporządkowany, domagający się opisu i umiejscowienia na mapie powojennych ruchów awangardowych. To książka bardzo potrzebna i zarazem uświadamiająca, jak mało dotąd napisano na temat awangardowe zorientowanej twórczości poetyckiej lat 60. i 70. ubiegłego wieku, o której opowieść była dotychczas rozproszona lub wtłoczona między narracje o powracającej po socrealizmie linii Przybosia, poezji lingwistycznej drugiej połowy lat 50. czy rozpoczynającej swą działalność dekadę później Nowej Fali”.

Fragment recenzji prof. dr hab. Joanny Grądziel-Wójcik

 

„Bohaterami książki są Adam Ważyk, Tadeusz Rożewicz, Witold Wirpsza, Tymoteusz Karpowicz,  Krystyna Miłobędzka oraz Stanisław Dróżdż – twórcy, którzy w znaczący sposób wpłynęli na kształt nowoczesnej i ponowoczesnej  (także najnowszej) liryki  polskiej. Tytułowa »nauka chodzenia« rozumiana jest w sensie metaforycznym i zwraca uwagę na takie kategorie badawcze, jak miasto, biografia, ciało czy powszedniość – to właśnie one stanowią osnowę, wokół której zbudowane są poszczególne teksty składające się na tę nadzwyczaj interesującą pracę. Z całą pewnością stanie się ona jednym z ważniejszych opracowań na temat polskiej poezji neoawangardowej, publikacją, do której będzie musiał sięgnąć  każdy,  kto zechce w  przyszłości  zajmować się  podobną problematyką”.

Fragment recenzji prof. dr. hab. Adama Dziadka

 

Czy literacka neoawangarda istnieje? Czy jest możliwe mówienie o neoawangardzie w literaturze, skoro pojęcie to jest związane z interdyscyplinarnością i odrzuceniem zinstytucjonalizowanej formy sztuki? Z naszego punktu widzenia istotne jest to, że wszyscy bohaterowie Nauki chodzenia swoje najważniejsze wypowiedzi powiązane z powojenną poezją awangardową ogłaszali w. czasach tak ważnych dla światowej awangardy. Autorów tworzących najciekawsze z nich nazwałam „późnymi awangardzistami”, mając na myśli zarówno ich „niewczesność” wobec ruchów światowej kontrkultury, jak i „późny” powrót ich głosów jako znaczących dla naszej kultury na przełomie XX i XXI wieku.

Fragment wstępu Joanny Orskiej

 

Awangarda w pierwszych dekadach XX wieku światopoglądowo i estetycznie ścierała się z kulturową tożsamością i sztuką mieszczaństwa, które jako klasa kształtowało nawyki kulturalne, kreowało popyt na dzieła artystyczne, tworzyło własne sposoby ich odbioru i wartościowania. Neoawangarda środkowego PRL nie miała tak wyrazistego partnera czy przeciwnika. Porzuciła też niektóre modernizacyjne i rewolucyjne założenia swojej poprzedniczki, awangardy początku stulecia. Na co dzień stykała się jednak z doświadczeniem umasowionej nowoczesności w życiu społecznym i kulturze, funkcjonowała w przestrzeni miejskiej, odnosiła się do jej właściwości i symboli, tworzyła koncepcję kultury i projektowała komunikację artystyczną przede wszystkim dla mieszkańców miasta.

Fragment wstępu Wojciecha Browarnego

 

ISBN: 978-83-233-4460-5
rok: 2018
format: B5
oprawa: miękka
język publikacji: Polski / Polish

Dodaj komentarz

  Subscribe  
Powiadom o
Wróć do góry